Gorinchemse CDA-fractie valt uiteen

Vandaag las ik op de Twitter-pagina van GroenLinks fractievoorzitter in de Gorinchemse raad Rutger van Breemen dat de CDA-fractie in diezelfde raad uiteengevallen is. Twee van de drie raadsleden zijn uit de fractie gestapt. Wél gaan ze verder in de raad, onder welke naam of namens welke partij (CU/SGP bijvoorbeeld) is me nog niet bekend. Cees van der Roest (fractievoorzitter) en Ibrahim Elmaci hebben én houden principiele bezwaren met de PVV en samenwerking van ´hun` CDA met die beweging. En zodoende zijn ze uit het CDA gestapt.

Ik ken Van der Roest een klein beetje. Bij een verkiezingsmarkt voorafgaand aan #tk2010, toen ik namens de SP een kraam bemande, sprak ik eventjes met hem. Hij had het over normen en waarden, en over meningsverschillen die in een vrije samenwerking nou eenmaal optreden. Hij sprak over christelijke waarden als rentmeesterschap en niemand uitsluiten. Met dat laatste maakte hij een punt. Tijdens de live-uitzending van het CDA-congres probeerde ik hem te spotten. Of hij er bij zou zijn. En of hij z´n hand op zou steken als er vóór samenwerking gestemd ging worden. Ik zag hem niet. Maar of zijn hand wel of niet omhoog gegaan zou gaan, weet ik nu. Zijn hand zal nooit voor samenwerking met de PVV stemmen. Hij is een CDA´er zoals die er nog maar te weinig zijn.

Ik wens beide heren veel succes.

Geef een reactie

